pingvīniem un jaunajām māmiņām

Kā pareizi elpot dzemdībās?

Posted on: Maijs 13, 2009

To, ka pareiza elpošanas tehnika dzemdībās palīdz gan māmiņai, gan bērniņam, zina gandrīz katra topošā mamma, tomēr, kas tad ir pareiza elpošana? Pareizi elpojot, svarīgi ir zināt, kādas elpošanas kļūdas nepieļaut, kā arī, kādēļ katrā dzemdību posmā jāelpo tieši tā, kā to liek vecmāte.

Jau krietnu laiciņu cilvēki zina, ka tieši pareiza elpošanas tehnika dzemdībās palīdz pārvarēt kontrakciju sāpes, kā arī apgādā bērniņu ar viņam tik nepieciešamo skābekli.

Tomēr sievietei nevajadzētu paļauties tikai uz to, ka gan jau dzemdību procesa laikā vecmāte pateiks, kā jāelpo, un viņa uzreiz arī sapratīs, kas jādara.

Katru lietu darot pirmo reizi, pastāv zināms risks – vai nu izdosies, vai neizdosies. Tieši tāpat ir ar elpošanu, iespējams, ka Tev dzemdības norisināsies viegli un ātri, un Tu lieliski varēsi izsekot vecmātes norādījumiem, tomēr, jāpieļauj arī iespēja, ka nokļūstot pilnīgi jaunā situācijā, Tu nesapratīsi neko no tā, ko vecmāte Tev skaidro.

Tātad-  vislabākais, ko Tu vari izdarīt, ir apmeklēt elpošanas nodarbības topošajai māmiņai. Ideālā variantā kopā ar savu mīļoto vai personu, kura piedalīsies dzemdībās, jo, ja Tu apjuksi, būs vēl kāds, kurš varēs Tev teikt:” Mīļā, atceries, bija jāelpo šādi!”

Kas notiek nepareizi elpojot dzemdībās?

Skatoties filmas, viss dzemdību procesā liekas tik vienkāršs  – sieviete paelso, nedaudz paspiež, un mazulis ir klāt. Protams, ja kontrakcijas ir samērā vājas, pietiks arī ar improvizētu paelpošanu, tomēr, ja topošā māmiņa saprot, ka process nevirzās uz priekšu, sāpes ir lielas, vai arī rodas kādi citi faktori, kas nav iepriekš paredzēti, un nav iegūta pieredz, kā tad ar elpošanu viņa varētu šo procesu uzlabot, mamma krīt panikā, jo vairs netiek galā. Kad uzrodas sajūta „Es vairs netieku ne ar ko galā”, sieviete sasprindzinās, līdz ar to saspringtie muskuļi ierobežo asinsriti un rodas nevajadzīgi lielas sāpes. Sekas: baiļu sajūta pieaug, bērniņš nesaņem pietiekoši skābekli, mazuļa sirdstoņi pasliktinās, no kā māmiņas panika tikai aug – tātad, rodas pilnīgs apburtais loks.

Ja māmiņa sāk koncentrēties tikai uz elpošanu, šo apburto loku var pārraut.

Daži svarīgākie pareizas elpošanas pamatlikumi:

•    Dzemdību laikā ieelpo mierīgi un caur degunu. Izelpai vajadzētu  būt trīsreiz tik garai un dziļai, kā ieelpai – kamēr plaušas ir iztukšojušās. Svarīgi, ka kontrakciju laikā elpošana paliek nemainīga. Tev jācenšas izvairīties no tā, ka ļoti stipru kontrakciju laikā elpošana kļūst sekla. To var novērst, elpojot ar skaņu vai stenot.

•    Neaizturi elpu, tas atņem bērnam skābekli!

•    Izelpo caur pavērtu muti. Nesaknieb lūpas, Tev jābūt atbrīvotai, tad labāk vērsies arī dzemde.

•    Ja sāpes ir stipras, izelpojot palīdz skaņas „A”,”O”, vārdiņš  „Jā” vai kādi citi zemi toņi

•    Elpo savā ierastajā elpošanas tempā!

Kādā no dzemdību fāzēm vecmāte Tev var ieteikt elpot savādāk, lai Tev nebūtu pārsteigums, kādēļ tā, uzzini, kādas elpošanas tehnikas jāpielieto katrā dzemdību posmā!

1) Balona pūšanas vingrinājums

Pēc katras kontrakcijas elpo dziļi, tā, lai ieelpotais gaiss it kā nokļūtu vēderā. Elpo tā, it kā vēlētos vēderā uzpūst balonu. Tādā veidā mazulis saņems papildus devu skābekļa.

2) Lokomotīves vingrinājums

Elpojot kā lokomotīvei, ar skaņu tšš, tšš, tšsš, varēsi mazināt vēlmi spiest, ja dzemdes kakls nebūs vēl pietiekoši atvēries. Dažreiz ir dzirdēts, ka vecmāte liek aizturēt elpu un spiest pēc iespējas ilgāk. Tā nav laba doma, jo tādejādi tiek noņemta skābekļa padeve bērnam un arī mammai. Māmiņa arī ātrāk nogurst. Kontrakcijas laikā spied tik reižu, cik tev šķiet pareizi. Četras, piecas reizes kontrakcijas laikā ir pietiekami!

3) Elpošana kā sunītim

Īsi pirms galviņas piedzimšanas, sieviete vairs nedrīkst spiest. Elsošana samazina spiedienu un bērniņš dzimst maigāk.

joga

Protams, Tu vari trenēties pareizi elpot ne tikai kursos, bet arī mājās, kopā ar savu partneri! Bez tam, pareizas elpošanas tehniku apguve var būt kā rotaļa, kurā Tu vari iesaistīt arī vecākos bērnus.

•    Ziepju burbuļu pūšana ir aizraujoša ne tikai maziem bērniem. Lai apgūtu pareizas elpošanas tehniku ( proti , LĒNAS elpošanas tehniku), dari tā: ieelpo caur degunu un izelpā, pūšot elpu caur ziepju burbuļu veidotāju, centies to darīt pēc iespējas ilgāk. Ja izelposi pārāk strauji, kas dzemdībās nenāk par labu ne mātei, ne bērnam, trenējoties tiksi sodīta – ziepju burbuļi saplīst!
•    Uzdevums, ko var veikt tikai divatā ir vingrinājums ar gaisa balonu. Nostājieties viens otram pretī, sāciet elpot vienā ritmā, vīrietis pieskaņojas sievietes ieelpošanas ritmam. Sieviete tur pa vidu balonu apmēram 30 cm attālumā no abu sejām. Tad abi divi reizē izelpo, vēršot izelpu pret balonu. Ja partneri elpo vienā ritmā, balons paliek tieši vidū starp viņiem, un nenoliecās uz vienu vai otru pusi.
•    Daudzas topošās māmiņas apmeklē baseinu. Peldot uz krūtīm, izelpojot ūdenī, arī tiek gūts labs treniņš dzemdībām.
•    Ar savu partneri apsēdieties viens otram pretī pie galda un pūšat viens otram klāt vates bumbiņu, kas atrodas uz galda. Izpildot šo vingrinājumu, nepieciešama taisna mugura, tādēļ jāsēž uz zemiem krēsliem. Ja pildot šo uzdevumu sareibst galva un kņud pirkstu galos, tas nozīmē, ka ķermenī ir nokļuvis pārāk daudz skābekļa. Aizklāj muti un degunu ar rokām( vai izmanto papīra maisiņu), elpo lēnām un mierīgi, tad sajūtas normalizēsies.

Ja dzemdību zālē aizmirstās pareizi elpot…

Protams, nav viegli atcerēties kā pareizi jāelpo, īpaši ja māmiņa ir dzemdību zālē, ja viņa mokās lielās sāpēs vai arī, ja ir sajūta, ka kontrakcijas ilgst veselu mūžību un ir manāms sagurums. Tieši šajā mirkli Tavs pavadonis Tev ir visvairāk vajadzīgs un arī noderīgs. Viņš var atgādināt par to, ka jāelpo vienmērīgi, to vislabāk darīt, elpojot kopā. Partnerim ar Tevi vajadzētu uzturēt acu kontaktu, iespējams, turēt Tavu roku vai uzlikt rokas uz Taviem pleciem, protams, nespiežot! Ja tas neizdodas, palīdz, ja partneris padara savu elpu „dzirdamu”, jo arī tev ir jāelpo skaļi!

Ja Tu elpo pārāk ātri, partnerim jāparāda, ka jāelpo ilgāk un dziļāk.

Vai sāpes var „aizelpot” prom?

Protams, tikai ar elpošanu vien dzemdības pilnīgi nesāpīgas padarīt nevar, tomēr koncentrēšanās uz regulāru elpošanu, padara sāpes izturamākas.
Savas elpošanas kontrole ir tikai viens veids, kā sieviete var pati aktīvi piedalīties dzemdību procesa veidošanā. Pētījumi ir pierādījuši, ka tieši tas ir svarīgs faktors, lai sieviete būtu apmierināta ar dzemdību norisi.

Bez tam: Pietiekošs nodrošinājums ar  skābekli dzemdību laikā nāk par labu māmiņai un ir svarīgs bērna izdzīvošanai!

About these ads
Birkas:

Atstāj atbildi

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Blog Stats

  • 101,098 hits
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: